houseofchampions.blogg.se

Här bloggar vi House Of Champions medlemmar

Kondition och fokus: mitt nya mantra

Kategori: Dogge

Har faktist gått runt och varit butter över min insats på matchsparringen i lördags. Hade ju en gameplan, nött in vissa tekniker, övat på att faktist andas under 2 minuter. Så fort sköldpaddsdräkten kom på så åkte allt ut genom fönstret.

Efter att ha vabbat med min lilla febertopp fick jag dock chansen att kolla igenom mina ronder tills ögonen blödde. Började då även se lite ljuspunkter och inte känna mig lika helkass... bortsett från två viktiga saker: Fokus och kondition.

Så fort jag jag blev trött så försvann fokusen, guarden, glömde andas, spännde mig, blev tröttare, osv. Att min coach Madelein F. skriker ”Upp med guarden, Dogge!” 1000-tals gånger på videon jag såg på i telefonen hjälpte visst inte (vaknar dock kallsvettig om nätterna med hennes ord ekandes i mitt huvud). Hamnade i någon slags shellshock och hoppades mest på att inte bli för brutalt påpucklad av allas vår kära Edwin.

Till skillnad från när man tog körkort så hade jag inte innan bestämt mig för att INTE hänga upp mig på ”misstaget jag gjort precis innan”. Att hänga upp sig gör att man snubblar på nästa steg, åker på nästa pushkick, osv. Fighting är här och nu!

Allt som allt så känns det som en viktig erfarenhet.

Lite saker att tänka på till nästa gång (eller för er som sparat er till ett senare tillfälle):

-Att inte noja över att 30 pers kollar på när man ska sparras. Vi har ju trots allt pucklat på varandra med värre men efter träningspassen. Varken näsblod, lårkakor eller kroppsknockar infann sig.

-Att inte få instant hang-ups som leder till hjärnsläpp.

-Att värma upp i tid. Hur kul det än är att kolla på andras matcher så känns det illa i nacken efter all infighting med biffiga filipinos.

-Att äta trots nervositeten. Att inte ha någon energi innan uppvärmning är inget man kan gottgöra med alla festis och digestive-kakor i världen.

-Att inse att väst och hjälm gör skillnad och faktist försöka och träna i det innan matchsparringen. En kort och välsvarvad kille som jag får ju tyvärr ha en stor väst som ibland tar i låren när man ska sparka. Armarna hålls ut i en konstig vinkel och hjälmen vrids lätt när onda vänner slår en i ansiktet. När man sänker hakan känns det som om hjälmen stryper luftflödet, tar man upp den så skjuts huvudet bakåt med varje jabb. Finns inget annat sätt att bli bekväm med det än att ha på sig ”sköldpaddsdräkten” ibland.

Til nästa gång så känns det inte lika laddat med publik. Och här ska det springas åtminstone nån dag i veckan. Ska till och med lägga upp den där filmen där jag cage-kickas och hjälmen vrids efter ett slag så jag inte kan se (lite som när gråben spränger sig själv i jakten på hjulben och munnen hamnar på sne).

Lite revanschsugen nu några dagara senare. Alltid skönt att ha goda vänner på House of chamipons (och särskilt i Muay thai champions) som inte tvekar att sparka och slå på en så att man kan nå personlig utveckling.

Mitt nya mantra, kondition och fokus, kondition och fokus, kondition och fokus

Vill du veta mer? Kolla förbi houseofchampions.se eller kom och provträna med oss. Även om det låter brutalt så har jag inte tränat kampsport med ett trevligare gäng =)
Kommentera inlägget här: