houseofchampions.blogg.se

Här bloggar vi House Of Champions medlemmar

Först ut i rampljuset

Kategori: Allmänt, Madde

 Först ut i rampljuset från tävlingsgruppen på HOC är Daniel Lind. Daniel startade i tävlingsgruppen samtidigt som mig och med mer erfarenhet. Trevlig och social familjemedlem med ambitioner och grym vilja. Här kommer Daniels ord. 

Hej Daniel! 

Berätta om dig själv!

Daniel, 25 jordsnurr som man så fint säger. Bor tillsammans med min sambo och dotter (min katt alltså!). Till vardags arbetar jag med företagsförsäljning inom IT och på fritiden så… vilken fritid föresten?

Hur länge du hållit på med kampsport?

Jag började träna Thai för snart tre år sedan om jag räknar rätt. Men från början så gick jag långt ifrån in för att börja tävla utan det var mer ett sätt för mig att börja motionera efter några år som soffpotatis.

Varför du började med Thai, varför tävla?

Som liten och tonåring så spelade jag mycket fotboll. Sedan kom livet i mellan och jag lade skorna på hyllan. Jag tillbringade sedan en massa år som soffpotatis som tidigare nämnt och efter ett tag så insåg jag att det var dags att börja träna. Min yngre bror har tidigare utövat kampsport, bland annat thai, och i samband med att jag kommit till insikt med att det även var dags för mig att lyfta röven från soffan så såg jag en poster från House of Champions och nybörjarterminen skulle precis sätta igång så på den vägen är det.

Efter att ha tränat till och från i 4-5 terminer så kände jag att jag antingen ville göra något mer än att träna 1-2 gånger i veckan och sa egentligen till mig själv att antingen så satsar jag ordentligt med tid och energi på det Thaiboxningen eller så kan jag lika gärna lägga av. Så efter lite överläggning med mig själv så beslutade jag mig för att gå med i tävlingsgruppen.

Detta visade sig vara ett ganska stort steg, från att träna 1-2 pass i veckan till att träna 2 pass om dagen, 5-6 gånger i veckan och till en början var det en ganska stor omställning, men det visade sig vara bland de bästa besluten jag har tagit.

Sen beskriv din första match, känslor osv?

Jag hade tränat i tävlingsgruppen i ungefär tre månader om jag inte minns fel och anmälde mig till en tävling i Varberg. Jag hade innan dess endast gått en matchsparring och det var under min första eller andra termin som motionär så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag klev in i ringen, men av någon anledning så kände jag mig inte nervös. Jag visste att jag hade tränat så mycket som jag kunnat och nu var det dags att sätta det i praktiken.

Matchen slutade 2-1 till min motståndare efter tre ronder.

Efter matchen så var jag så trött så att jag knappt tog mig ut ur ringen (Nolan och Daskalo är duktiga på att påminna mig om detta) och låg utslagen i så där 40-60 minuter av total utmattning. Men det var en stor lärdom, jag var tvungen att lära mig att slappna av vilket var något som jag arbetade mycket med inför min andra match J

Hur det är att träna i grupp och med så hög intensitet?

Det har så klart både sina för och nackdelar att träna i en tävlingsgrupp. Fördelarna är att vi har jävligt roligt tillsammans och eftersom att man träffas i princip varje dag, flera timmar om dagen så kommer man varandra närmare. Nackdelarna, eller, man kanske ska säga utmaningarna, är att du inte hinner med så mycket mer än att träna så man tappar lite att umgås med sina vänner utanför klubben. Plus att man varit tvungen att dra ner på öldrickandet ;)

Men det är helt klart övervägande positivt och extremt roligt! I dagsläget så hade jag inte kunnat tänka mig att sluta i tävlingsgruppen.

Nästa tävling, hur förbereder du dig?

Nästa tävling jag är anmäld till är faktiskt en nybörjartävling i Kickboxning som går av stapeln den 15 mars, något som jag aldrig provat på tidigare så det ska bli spännande.

Jag förbereder mig fysiskt genom att träna mycket intervallträning och kondition då det är A & O för att ens orka ta sig genom 3 ronder. Orkar du köra i högt tempo hela matchen så är halva matchen vunnen. Sedan på våra vanliga träningar så försöker vi att hålla det så realistiskt som möjligt.

Psykiskt så försöker jag väl att inte tänka så mycket på matchen utan bara fokusera på träning. Det är nog att tänka på under de 6 minuter som du står i ringen så det är ingen idé att börja nojja förens du kliver in!

Vad är ditt mål?

Efter tre förlorade matcher så är mitt kortsiktiga mål att plocka hem en vinst, förhoppningsvis så kommer den snart och sedan vill jag försöka hinna gå så många matcher som möjligt under denna termin och med hårt arbete så kanske jag kan ställa upp i Kickboxnings SM här under våren.

Mitt långsiktiga mål, om man nu kan kalla det så, är att hela tiden försöka ha roligt och självklart alltid gå in för att göra mitt bästa.

/ Mini 

Kommentera inlägget här: